lördag 16 januari 2021

Solgläntan (ylvasgarden) och Glorias Trädgård (gronasolglantan)

 Det är jag Ylva som sköter båda dessa trädgårdar med lite hjälp då och då av mina nära och kära. 

Solgläntan (ylvasgarden.blogspot.com) handlar om min stuga och alldeles egna trädgård nästan mitt i skogen. Nästan inga grannar och dom som finns är inte jättenära. Hit ska jag flytta mina blommor, träd och buskar. Ja det som går att flytta. Det ska bli min tillflyktsort där jag kan landa och få ro i själen. Här ska det vara fokus på glädje. Här får det se ut precis som det vill (som jag vill) och det är jag som bestämmer i slutändan. Ska flytta hit en hel del av mina pallkragar oxå.

Glorias Trädgård (gronasolglantan.blogspot.com) är familjens trädgård hemma hos sambon som äger tomten och huset. Där har vi grannar runt om alla hörn och har egentligen bara Altanen någorlunda för oss själva. Jag har ganska fria tyglar även i denna trädgård men sambon har ju sista ordet.
Vi har inrett våran altan som ett Café med bardisk och egentligen kommer namnet från min dröm om att ha ett eget Café från tiden jag gick i gymnasiet då vi som arbete i skolan hade ett låtsasföretag för att kunna räkna moms, skapa lager, beställningspunkter etc. Mitt låtsasföretag hette Café Gloria 💓och på den vägen är det. När jag hittade min stuga så fick Solgläntan som vi kallade trädgården där hemma först flytta dit och äntligen få komma till ett eget ställe och helt plötsligt stod hemmaträdgården utan namn och fick dela detta med familjens Café Gloria. Så hemmavid har vi nu Café Gloria och Glorias Trädgård. Här blir det mindre och mindre växter och lite mer avskalat men ändå ombonat då många växter flyttar till Solgläntan. Nu ska det koncentreras på ätbart. Däremot så ska en hel del av pallkragarna få flytta till Solgläntan för att vi ska kunna skapa lättillgängliga gångar emellan odlingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar