lördag 23 januari 2021

I trädgården vid Café Gloria

Vill jag ha mer än bara växter.
Entén till våran trädgård är ganska trist. En lång rak gång direkt till finingången. Jag vill mjuka upp den med mjuka kuddar och buskar, gräs så att den känns mer välkomnande och mysig. Mjuka upp entrégången med växtkuddar i zigzag. Så att man tvingas gå som på en slingrande gång.

Speglar....(som låtsas fönster) på Caféet och i trädgården så att det blir mera djup. 
Massor med skärmar och spaljéer så att vi kan skärma av nyfikna grannar hembyggda sådana  och spaljéer med klätterväxter på för att få det mera privat då våran tomt ligger så att det är insyn överallt.

Konstverk...skyltar, fågelholkar, skrot(vackert sådant) gamla möbler och köksprylar.
Bär och fruktträd (stötta direkt vid plantering)
  • Prakthäggmispel tror om jag inte minns fel att vi har detta.
  • Aronia ska eventuellt flyttas till stugan men finns det fler så kan jag ha i båda trädgårdarna.
  • Blåbärsbuskar den som finns ska antagligen flyttas ut till stugan.
  • Äpple (aroma) köpte detta för mina 50år pengar jag fick från mina kollegor, detta får nog stå kvar i hemmaträdgården (Glorias) då det känns för stort för att flytta.
  • Päron, vi har ett fullvuxet (sambons) och han har köpt 2 st till men troligen inte härdiga här hos oss.
Buskar och träd
Här finns 
  • buxbom från mitt föräldrahem
  • Klasespirea torpväxt från min gamla koloniträdgård
  • vi har en oxelhäck som växer som gräs men som tyvärr bara ger insynsskydd under sommaren
  • en buske jag gärna kan rekommendera är snöbollsbusken "diablo" med mörkrött bladverk och söta rosa blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar