tisdag 3 oktober 2017

Hösten är här

Ja nu är hösten här. Det regnar och är grått, höstvindarna viner och det är kallt. Mina hostor/funkior har gett upp och börjat vissna ner. Jag har beskurit mitt äpple och halva päronträdet, resten får vänta till vårvintern 2018. Kanske var det sista gräsklippningen i helgen, kanske inte. Dags att röja växthuset innan vintern denna helgen eller nästa mellan förkylningar och jobb. Så här i efterhand tänker man kloka tankar som att minska ner på antal tomat och gurkplantor inför nästa år, liksom chili och paprikaplantor. Oftast är det ju så att man sår för mycket. Det görs ju i rädsla för att det inte ska ta sig. Men tar sig allt är det ju bättre att vara givmild och skänka plantor till vänner och grannar än att handha för många plantor. Som får lida för att man har för mycket att göra och sköta. Tittar på mycket trädgårdsprogram så här i förkylningstider, jaja ibland somnar man mitt i programmet men vad gör väl det då får man spola tillbaka och börja om.
Ej doftande bukett då sambon är pollen allergiker.

Jag älskar att testa saker och har nog provat de flesta komposteringsvarianterna som finns, öppen kompost(trädgårdskompost), maskkompost, varmkompost, gräva kompost/avfallsdiken, trädgårdskompost sluten behållare och bokashi som är den senaste varianten. I vår trädgård finns fyra plastkomposter för trädgårdskompost. En varmkompost och ett otal trådgaller komposter. Dom är ganska tomma nu när man kör bokashi. Men till vintern så får dom agera jordfabrik så att det finns nånstans att tömma dom färdigjästa bokashi hinkarna. Bokashi mår bäst av grönskar och fruktrester och så lite animaliskt som möjligt så jag tror nog att varmkomposten ska få starta igen för i den här familjen äter vi mycket kött. Det blir inte heller så mycket till trädgårdskomposterna då jag använder klippta grenar till flis för att täcka i mina gångar samt att jag täcker i mina land med gamla perenner för att mulcha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar