lördag 16 februari 2013

Odlingsplan - 2013

Nygamla kökslandet

Först kommer vedförvaringar som insynsskydd från parkeringen.
Funderar på att samodla grönsaker och blommor med varandra. Man spar på utrymmet och växterna växer gott tillsammans. Efter vedförvaringarna så följer;

Odlingsruta ett Innanför den första vedförvaringen så finns The Fairy rosorna tillsammans med smuljordgubbar Sara planterade år 2012. Ska Tas bort 2015
Odlingsruta två ligger jämte jordgubbsrutan. Här fanns det förra året (-12) ringblomma, sallad och lök.  Här blir det potatis(marine) i hela landet 2013 !

Odlingsruta tre är nästa ruta.Här ska jag göra en spalje som går över till pallkrage nr.7 på den ska det växa rosenböna. Här sätter jag en Squashplanta också.

Odlingsruta fyra är det nu och där ska jag odla gul lök och ringblommor

Odlingsruta fem ligger närmast komposthörnan. Här blir det scharlotten, gul och röd lök. Men först ska den japanska lönnen flyttas...

Odlingsruta sex Där ska jag odla låga växter som lökfrö, sallat, rädisa , persilja, dill och ringblomma i omgångar i små rutor. Som så fort som dom skördats sås det igen med ny gröda.Mot studsmattan ska det växa sockerärtor på stöd av typ björkris eller annat tunt material, så att barnen som hoppar där inte skadar sig.

Odlingsruta sju Kommer det att odlas tomat och basilika det är en liten 2 kragars pallkrage som jag ska göra ett minidrivhus av med byggplast eller ev. bubbelplast.
Odlingsruta åtta Jordärtsskocka ska jag odla i denna rutan tillsammans med lite sockerärt som klättrar på spaljen till ruta 3.
Odlingsruta nio Är ingen ruta utan nya komposten!
Krusbärsbusken ska flyttas hit och ev. nån mer buske eller ett och annat fruktträd.



Gamla odlingslandet
Odlingsruta 1 Här växer det taggfria björnbäret "Thornless Evergreen".

Odlingsruta 2 Här ska det odlas squash, vitlök och rosenböna

Liten pallkrage Här ska det bli morotsodling lådan är fylld med sand.

Lång odlingsbädd Här växer hallonen.

Pallkragen som har tjänat som barnkrubba ska ev flyttas.
Upp mot hörnet växer en rabarber den ska ev. kompletteras med en med mindre oxalsyra Emblitz som finns hos mamma.
Den tomma ytan där jordgubbarna har växt ska bli en mindre uteplats med en del ätliga blommor och blader. Bl.a krasse, dahlia och ringblommor samt Salvia och gräslök mfl.

Övriga delar i trädgården
Portaler och spaljeér ska fyllas med klättrare såsom japansk humle, luktärt, fjärilskrasse, clematiser och andra senare inköpta klättrare.

Ser rörigt ut på min odlingsyta (nygamla) men blir väl bättre när tjälen släpper och det börjar växa igen......längtar!

Uppdaterat och ändrat: 2013-04-17
 
 


2 kommentarer:

  1. Låter så härligt. Jag behöver planera om lite, det blir bara värre med tiden när jag skulle så gärna så lite av allt. :D Blir inte alls bättre när man läser andras planer. ;-)

    SvaraRadera
  2. Det är planer....det blir inte alltid som man planerar.... ser själv att jag trodde att jag hade fler odlingsrutor än jag planerat...men jag ska planera om lite i köksträdgården....//Ylva

    SvaraRadera