torsdag 1 januari 2015

Rötning av ogräs

Då vi försöker använda allt mer än en gång och slänga så lite som möjligt så har jag funderingar på att röta det svårare gräset som T.e.x kirskål, maskrosor etc. Kanske kan man köra torkning först och sedan röta i en tunna eller hink med vatten och avslutningsvis lägga allt i varmkomposten. Som det är nu blir det mycket säckar att köra till återvinningen som istället kan bli till nyttig mull i trädgården.

"Jag försöker så långt det går ta tillvara det som finns gratis i trädgården, gödslar mycket med nässelvatten, bottnar alla planteringsgropar, djupa odlingsbäddar och krukor med blandat ogräsrens och använder alla större blad och blomställningar som inte har fröställningar och levande rötter till marktäckningen i grönsakslandet.
Men trots det så blir det en hel del ogräsrens som går till spillo idag - när planteringsgropar och bäddar är fulla och man står där med en stor hög med blandat blad, gräs, blomställningar med frön, kvickrot med kvarhängande rötter o lite jord o.s.v. Det är ju massor med växtmassa som borde kunna utnyttjas, men hur? Jag vill inte slänga i trädgårdskomposten för att inte få i alltför mycket ogräsfrön och rötter där. Hushållskomposten kommer inte kunna ta hand om alltihop så intensivt som behövs för att frön och rötter ska förstöras. 
Undrar nu om man inte på något sätt kunde röta det hela några veckor, för att förstöra frön och rötter. Om jag lägger alltihop i en tunna och slår på så mycket vatten att det precis täcker, och så får det stå ett tag, vad händer då? Skulle frön och rötter överleva, eller skulle de brytas ner? Tanken på att kunna utnyttja det som i dag är ett problem är verkligen tilltalande - skulle man kunna producera en näringsrik (eller i alla fall mullämnesrik) rötad gegga att lägga i grönsakslandet, eller skulle det bli ogräskatastrof? " SARAB från allt om trädgårds forum.

Tyvärr så verkar SARAB inte så aktiv så jag kan inte fråga henne hur det har gått med rötningen. Själv började jag lite sent med mitt försök så det blev inte så mycket med det. Fortsättning följer i vår. Ska då ta hand om dom svarta påsarna med ogräs i. Sålla/sila, torka kompostera och röta. Ja idag är det nästan vårkänsla då det töar och gräsmattan syns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar