söndag 13 januari 2013

Årets fröer-från förra och förrförra året :)

Har i mina gömmor hittat lite fröer från förra och förrförra året och kanske äldre än det. I år ska det som sagt bli mindre inköp. Ska koncentrera mig på det jag har i trädgården och nästan alla rabatter behöver ju göras om.
Det jag hittade är en liten påse med gul sättlök som jag sådde förra året. Än är dom i god kondition och ligger i en liten papperspåse.
Hittade även en gammal torkad lök burk med obestämbara fröer antingen pumpa eller squash återstår att se när jag sått dessa.
Ett ihopknycklat kaffefilter med mammas vallmo i. :)
En marmeladburk med mina egna torkade rosenbönor, underbar klätterväxt där man även kan äta bönskidorna efter kokning.
Har även en liten zippåse med egna frön från min vita tovsippa.
Clematis "Kajsa" en lågvuxen clematis för kruka. Fröna är tagna från mammas planta.
Mörk näva antagligen Brunnäva i en barnmatsburk.
Nästa barnmatsburk innehåller en okänd sort av Akleja.
Trädgårdslupinsfröer (egen skörd) huvudplantan kommer från en trädgårdsvän och kollega.
Låg kirgislök från svärmor i västervik i den sista barnmatsburken.
Okänt pionfrö misstänker att det är från min nya pion, Coral Charm.
En påse med några frön Rysk solros och sockerärt (egen skörd) som jag fått av en trädgårdsvän och kollega.
Mörkröd Vallmo, Rosa Vallmo och Mellanröd Vallmo samt en mix av dessa tre.
Så var det dags för dom gamla köpta fröpåsarna från förra året:
  • Gul fjärilskrasse (klättrare)
  • Japansk humle (ettårig klättrare)
  • Luktärt (klättrare)
  • Slingerkrasse
  • Zinnia
  • Atlasblomma
  • Trädgårdsnattviol (perenn)
  • Vit rosenskära
  • Grekisk lövkoja
  • Solros
  • Tidig morot
  • Dill
  • Persilja
  • Tomat
  • Rädisa
  • Plocksallat
  • Rosensallat
Ja det var det. Så sitter man här och längtar efter våren. Idag var vi ute och gick och sonen sa att nu är det vår idag....*ler* med snön på marken och minusgrader.
Uppdaterat med ytterligare fröer...2013-01-16

1 kommentar:

  1. Känner igen det där... Här finns fröer som är över tio år gamla... Men det är så svårt att slänga, utan att först testa om de vill gro.
    Om allt går enligt planerna ska vi ha en fröbytardag/kurs i Borås Trädgårdssällskap. Så du kanske får ompröva det där med att köpa mindre frön i år...
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera